آغاز بررسی استیضاح وزیر صمت/حضور معاون رئیس جمهور اول و برخی وزرا در صحن مجلس

رسیدگی به استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در دستورکار جلسه علنی امروز نمایندگان قرار دارد.
به گزارش فرانگرنیوز، نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دقایقی پیش رسما آغاز شد.
در این نشست از طرف دولت محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر صمت را همراهی کردهاند.
در ابتدای جلسه موافقان استیضاح نقطه نظرات خود را مطرح کردند که در ادامه گزارش اظهارات آنها را میخوانیم:
رسیدگی به طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر «صمت» در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
در ابتدای جلسه موافقان استیضاح نقطهنظرات خود را مطرح کردند که در ادامه گزارش اظهارات آنها را میخوانیم:
بیشتر بخوانید
* سیداحمد رسولینژاد نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر «صمت» بیان کرد: استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی است و عین تقویت نظام و دولت بهشمار میرود. یک سال و چند ماه از مجلس یازدهم گذشت اما چون در سال پایانی دولت قبلی بودیم استیضاحی مطرح نشد تا بهانهای دست آن دولت تنبل داده نشود.
وی افزود: سپس با آغاز دولت سیزدهم تقریباً به همه وزرای پیشنهادی دولت، مجلس رأی داد و بعد از گذشت حدود ۱۵ ماه از عمر دولت سیزدهم استیضاح یکی از همان وزرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به نتیجه نرسید و امروز نیز ما با زیان آن مواجه هستیم.
عضو کمیسیون صنایع ادامه داد: امروز استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بهدنبال نارضایتی مردم از عملکرد این وزارتخانه است. بنده قبل از ورود به محورهای استیضاح از عملکرد یکجانبه و بدون انصاف صداوسیما که هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی از آقای فاطمی امین دفاع کرد بهشدت گلایه میکنم.
نماینده دماوند ادامه داد: محور اول استیضاح به خودرو بازمیگردد؛ براساس گزارشات، کل تولید ایرانخودرو در سال ۱۴۰۱، ۵۵۰ هزار دستگاه بود اما آمار فروختهشده ۶۱۳ هزار دستگاه است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره آقای فاطمی امین این آمار دادن روی کار آمده است که آمار خودروهایی که به کف پارکینگ عودت داده میشود همراه با آمار خودروهای تولیدی ارائه میشود.
رسولینژاد تصریح کرد: کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱، ۳۵۱ هزار دستگاه بود و آمار فروختهشده ۳۸۱ هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایرانخودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است، حال سؤال این است؛ چگونه وعده داده میشود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد؟ آقای فاطمی امین استاد وعدههاست.
* حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نیز در موافقت با استیضاح وزیر گفت: وزیر صمت افرادی بدون تخصص لازم را در این وزارتخانه منصوب کرده است.
وی افزود:بنده به جای فاطمی امین، از مردم عذرخواهی میکنم که زندگی عادی را برای مردم تبدیل به آرزو کرده است.
نماینده مردم فلاورجان ادامه داد:متأسفانه وزارت صمت در زمینه خودرو آینده فروشی کرد به گونهای که به مردم گفت پولهای خود را بگذارید تا دو سال بعد صاحب خودرو شوید. فاطمی امین گفته بود سال ۱۴۰۲ همه صاحب خودرو خواهند شد اما وزیر پاسخ دهد چرا این حرف خود را فراموش کرده است؟
وی گفت:وزیر صمت در جلسه استیضاح قبلی خود درباره واردات خودروهای خارجی گفت که کار عملیاتی واردات خودرو آغاز شده اما بنده باید بگویم که در این ۶ ماه حتی یک دستگاه خودرو وارد کشور نشده است.
حجت الاسلام لارگانی ادامه داد: بنده از همان زمان معرفی فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی نسبت به توانایی وی شک داشتم.آقای فاطمی امین در زمان رای اعتماد قول داد و رای گرفت ولی به وعدههایش عمل نکرد.
وی گفت: خیلی هنر میخواهد که یک وزیر یک تنه این همه نارضایتی ایجاد کند این وزارتخانه به ژنرال ارشد کارکشته نیاز دارد اما آقای فاطمیامین سرجوخه هم نیست.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد:همه از گرانی خودرو میگویند اما وضعیت خرابتر است و مشکل از زیرساختهاست.
* باور داریم که «فاطمیامین» نمیتواند وزارت صمت را مدیریت کند
هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: ما در مجلس سوگند یاد کردیم نگهبان دستاوردهای انقلاب و مبانی جمهوری اسلامی ایران باشیم و در انجام وظایف خود در قبال مردم امانت و تقوا را رعایت کنیم. دیگر نمیتوانیم در چشم مردم حوزه انتخابیه خود به خاطر گرانیها نگاه کنیم. در جلسه قبلی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت هشدار دادیم که فرصت آزمون و خطا باقی نمانده است.
وی افزود: خدا را شاکرم که وامدار کسی نیستم و به عنوان خادم مردم از نظر بنده و مردم حوزه انتخابیه، آقای فاطمی امین توان مدیریت این وزارتخانه را ندارد. دیگر جای بحثی در خصوص مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی در اعطای پروانههای بهرهبرداری معادن و گرانیهای افسارگسیخته نمانده است. درخواست دارم با تصمیم درست در مسیر تحقق شعار سال گام برداریم.
نماینده مردم نیشابور در مجلس تصریح کرد: امروز میگویند بازار خودرو به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتباطی ندارد، بنده سوال میپرسم که برای مهار این گرانی افسارگسیخته بازار خودرو که در این ۲۰ ماه رشد فزایندهای داشته است باید یقه چه کسی را گرفت؟ مجلس شورای اسلامی در شهریورماه سال ۱۴۰۱ بار دیگر به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتماد کرد اما چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد؟ در این ۲۰ ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است؟ ۲۰۰۰ نفر منتظر یک مصوبه شورای عالی نظارت هستند که در این ۲۰ ماه یک جلسه هم نداشتند.
چنارانی تاکید کرد: ما واردات خودرو را در مجلس قبل تایید کردیم و مجدد در این مجلس به تصویب رسید اما به کجا رسید؟ آقای فاطمی امین اگر شما لایحه دو فوریتی برای واردات خودروهای کارکرده داشتید چرا در یک سال گذشته برای ساماندهی این بازار به مجلس شورای اسلامی ارائه نکردید؟ مجلس تصویب کرد به خانوادههایی که بالای دو فرزند دارند خودرو داده شود خانوادههایی هستند که دارای چهار فرزند بوده اما اکنون پنج ماه است که در انتظار دریافت خودرو هستند.
* «فاطمیامین» در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است نه صنعت
الله وردی دهقانی نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در کشور ۲۹ میلیون خودرو در حال تردد داریم که اگر عمر مفید خودرو را ۷ سال در نظر بگیریم ۲۳ میلیون خودرو فرسوده است، در صورتی که اگر عمر مفید خودرو را به طور متوسط ۱۲ سال در نظر بگیریم باز هم حدود ۱۸ میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم.
وی با اشاره به مصرف بنزین در کشور گفت: روزانه به طور متوسط بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر اگر باشد، مازاد مصرف ما ۶۰ میلیون لیتر معادل ۱۰۰۰ همت می شود که نصف بودجه عملیاتی کشور است. پس ما در مصرف بنزین در صنعت و ناوگان فرسوده خودرو در کشور سالانه ۱۰۰۰ همت از منابع ملی و بیت المال را هدر می دهیم که فاجعه ملی است.
نماینده مردم ورزقان در مجلس در ادامه یادآور شد: ۷۰ درصد آلایندگی های کلانشهرها مربوط به خودرو ها است و همچنین اگر تصادفات جاده و هزینه های اورهال کردن آنها را در نظر بگیریم با توجه به تولید حدود ۱ میلیون خودرو در سال چگونه می توانیم خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم؟ از زمانی که آقای فاطمی امین وزارت را بر عهده گرفتند قیمت خودرو تاکنون ۳ برابر شده و قیمت پراید از حدود ۱۰۳ میلیون تومان به ۳۳۰ میلیون رسیده است که این فاجعه است.
دهقانی افزود: وزیر در برنامه خودشان گفتند ۱.۵ میلیون خودرو در سال تولید خواهد شد که خبری از آن نیست، همچنین قول داده بودند قرعه کشی را حذف خواهند کرد که از آن هم خبری نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است، ایشان باید وزیر صنعت باید باشند نه وزیر دو خودروساز.
*خودروسازان مونتاژکار هستند
بنابر این گزارش، صدیف بدری عضو کمیسیون عمران در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر بیان کرد:آقای فاطمی امین در طول ۲۰ ماه گذشته بسیاری از فرصت ها را از دست داده است، استیضاح کنندگان در تابستان ۱۴۰۱ بنا به فرموده رئیس مجلس و نظر رئیس جمهور 3 ماه به وی فرصت دادیم. نمایندگان بنا به وعده های وزیر صمت در جریان استیضاح آبان ماه سال گذشته به وی با رأی خود مهلت دادند اما متاسفانه آقای وزیر نه تنها در حوزه های مختلف وظایف اجرایی خود به ویژه خودرو اعم از کنترل بازار، کیفیت خودروی تولیدی و واردات خودرو هیچ اقدامی انجام نداد بلکه با سوءمدیریت موجب تشدید مشکلات گذشته هم شد.
وی افزود: در ماه های نخست سال وزارت صمت باعث رشد تورم و کنترل تولید شد، آقای وزیر مگر تمام اختیارات درخواستی را از شورای سران قوا نگرفتید؟ شما مگر براساس ماده ۸ قانون ساماندهی صنعت خودرو اختیارات کافی برای واردات خودرو ندارید؟ چرا در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و در جلسه ویژه موضوع واردات خودرو حاضر نشدید و از مصوبه مجلس دفاع نکردید، چرا براساس اختیارات کامل قانونی نسبت به واردات استاندارد اقدام نمی کنید و شتابان با قطعی شدن استیضاح به فکر ارائه لایحه دوفوریتی می شوید؟
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران اضافه کرد:در طول ۲۰ ماه گذشته متلاطم ترین و بی برنامه ترین حوزه بازار کشور، بازار خودرو است. هر فصل یک تصمیم گرفته شده است، یک بار قرعه کشی، یک بار عرضه در بازار بورس، یک بار ثبت نام با ودیعه گذاشتن برای عرضه خودرو صورت می گیرد. آیا این تصمیم های متناقض و متفاوت ناشی از اعمال نفوذها و هدایت مافیای تولیدکنندگان خودرو نمی باشد؟
بدری گفت: آقای وزیر شما به افزایش تولید خودرو در کشور اشاره می کنید اما هیچ اثری از بهبود کیفیت خودرو تولیدی و ثبات قیمت نیست و بازار و مردم اثر مناسبی از آمارهای ارائه شده شما را شاهد نیستند لذا هیچ سودی عاید مردم نشده است.
عضو کمیسیون عمران ادامه داد: آقای وزیر آیا می دانید خودروسازان داخلی هر روز از کیفیت خودروها می کاهند و بسیاری از قطعات خودرو را با کیفیت پایین از چین وارد می کنند، خودروسازان مونتاژکار هستند. آیا شما می دانید خودروسازهای داخلی فلز حلب را سه لایه کرده و مصرف می کنند و وسیله قتل هموطنان را فراهم می کنند در صورتی که در دیگر کشورها خودروسازان از فولاد کم کربن در تولید ورق استفاده می کنند.
این خبر در حال تکمیل است… .
انتهای پیام/

- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰